Bucharest Tower Center, etaj 22 B-dul Ion Mihalache
nr. 15-17 011171 Bucuresti, sector 1, Romania
+40 21 402 4000

Facilități fiscale în domeniul construcțiilor

Episodul 01 // 15-02-2019

Andra Casu

Partener Asociat
In dialog cu:

Inga Țîgai

Senior Manager
Note
00:47
Care sunt cerințele pentru a beneficia de stimulentele fiscale care privesc veniturile din salarii obținute de angajații din domeniul construcțiilor
03:08
Care sunt facilitățile fiscale introduse de la 1 ianuarie 2019
04:30
Cum se vor pune în practică prevederile mentionate
06:07
Ce se va întampla cu asigurarea medicală pentru angajații scutiți în baza OUG 114?
07:09
Care ar fi consecințele acestor schimbări legislative
Intro

Astăzi vom discuta despre modificările aduse de OUG 114/2018 cu privire la veniturile angajaților din domeniul construcțiilor. Această ordonanță a generat multe reacții și controverse din partea mediului de afaceri, afectat în special de lipsa de claritate a acestor prevederi și termenul scurt de implementare. Sunt Andra Casu și împreună cu Inga Țîgai vom încerca să explicăm obiectiv principalele aspecte legate de această masură.

 

(Andra Casu) Inga, explică-ne pe scurt te rog care sunt cerințele pentru a beneficia de stimulentele fiscale care privesc veniturile din salarii obținute de angajații din domeniul construcțiilor?

(Inga Țîgai) Facilitățile introduse de OUG 114 se aplică în perioada 1 ianuarie 2019 – 31 decembrie 2028, fiind condiționate de următoarele aspecte:

  1. În primul rand, angajatorii desfășoară activități încadrate în anumite coduri CAEN din domeniul construcțiilor (în principal din clasele 41,42, 43 și altele specificate în mod expres). Iar în baza acestora trebuie să realizeze o cifră de afaceri de cel puțin 80% din cifra de afaceri totală;
  2. Și 2, veniturile brute lunare din salarii și asimilate salariilor, realizate doar în baza contractului individual de muncă, trebuie să fie cuprinse între 3.000 și 30.000 lei.

 

(Andra Casu) Prin urmare, avem două condiții principale. Pentru verificarea celor două condiții cu ce probleme ne putem confrunta în practică?

(Inga Țîgai) Multe dintre companiile care activează în domeniul construcțiilor au o cifră de afaceri generată din mai multe activități: atât construcții, cât și activități conexe.

La acest moment, multor companii importante din acest sector le este dificil să realizeze 80% din CA în fiecare lună. Ceea ce înseamnă mai multe calcule lună de lună și un volum mai mare de activități administrative.

Pe de altă parte, dupa cum știi, începand cu 1 ianuarie 2019, pentru personalul din construcții, salariul de bază minim brut pe țară … garantat în plată pentru anumite domenii de activitate din sectorul construcțiilor a fost stabilit la 3.000 lei lunar. Această sumă este in bani și nu include sporuri și alte adaosuri. Valoarea ia în considerare un program normal de lucru în medie de 167,333 ore pe lună, reprezentând 17,928 lei/oră.

Prin urmare angajatorii din aceste domenii se văd nevoiți să mărească salariile personalului, cu posibilitatea ca aceștia să nu poata beneficia de facilitățile fiscale despre care vom discuta imediat.

 

(Andra Casu) Daca totuși sunt îndeplinite aceste condiții, care sunt facilitățile fiscale introduse de la 1 ianuarie 2019?

(Inga Țîgai) În primul rând, persoanele pentru care sunt îndeplinite condițiile de mai sus, vor fi scutite de plata impozitului pe veniturile salariale, care în prezent este de 10%, rata aplicabilă venitului net, după deducerea contribuțiilor sociale.

De asemenea, se vor aplica anumite facilități și în sfera contribuțiilor sociale, respectiv:

–       reducerea cotei contribuției de asigurări sociale (pensie) datorată de angajat cu 3,75% (care reprezintă de fapt scutirea de la contribuția la fondul de pensii administrat privat, pilonul 2);

Pensia datorată va scădea de la 25% la 21.25%.

–      scutirea de la plata contribuției de asigurări sociale de sănătate datorată de angajat; Rata contribuției de sănătate este de 10% și acum va fi 0.

–       scutirea de la plata contribuției de asigurări sociale datorată de angajator în cazul condițiilor deosebite/speciale de muncă, potrivit legii;

–       reducerea cotei contribuției asiguratorii pentru muncă la nivelul cotei care se face venit la Fondul de garantare pentru plata creanţelor salariale. Având în vedere faptul că venitul pentru Fondul de garantare pentru plata creanţelor salariale reprezintă 15% din contribuția asiguratorie de muncă, la un simplu calcul matematic, cota redusă ar fi de 0,3375%.

 

(Andra Casu) Cum se vor pune în practică prevederile de mai sus?

(Inga Țîgai) Declarația 112 – va reprezenta practic declarația pe proprie răspundere pentru îndeplinirea condițiilor de eligibilitate a angajatorilor care aplică facilitățile fiscale. Astfel, modificările la această declarație vizează câteva aspecte cheie, respectiv:

  • introducerea scutirii din caseta ”Creanță fiscală” a sumelor reprezentând impozit pe venit și contribuția de asigurări sociale de sănătate scutite de la plata în perioada de raportare.
  • introducerea unor noi casete pentru inscrierea cifrei de afaceri și a ponderii cifrei de afaceri.
  • introducerea in Nomenclatorul “Tip asigurat“din Anexa nr. 4 a formularului, a unor noi poziții pentru categoriile de salariați pentru care salariul minim brut pe tara este diferențiat, în vederea stabilirii bazelor de calcul pentru contribuții, și identificarea salariaților care își desfășoară activitatea în domeniul construcțiilor și beneficiază de facilități fiscale.
  • introducerea unei noi casete pentru Contribuția asiguratorie pentru munca datorată de angajatorii prevăzuți la art. 60 pct. 5 din Codul fiscal.
  • actualizarea corespunzatoare a anexelor și a instrucțiunilor la ordin potrivit aspectelor semnalate de utilizatorii declarației.

 

(Andra Casu) Ce se va întampla cu asigurarea medicală pentru angajații scutiți în baza OUG 114?

(Inga Țîgai) Persoanele vizate vor rămâne asigurate în sistemul asigurărilor sociale de sănătate și vor beneficia de drepturile acordate din sistemul asigurărilor pentru accidente de muncă și boli profesionale, sistemul asigurărilor pentru șomaj, concedii și indemnizații de asigurări sociale de sănătate în perioada 1 ianuarie 2019 – 31 decembrie 2028, fără plata contribuției de asigurări sociale de sănătate și a contribuției asiguratorii pentru muncă.

 

(Andra Casu) Care ar fi consecințele acestor schimbări legislative?

(Inga Țîgai) Aceste schimbări pot avea atât implicații pozitive, dar și negative pentru angajații si angajatorii din domeniul construcțiilor. Chiar dacă forța de muncă va fi mai motivată în condițiile creșterii venitului salarial, vor crește costurile pentru angajatori.

Mai mult, mărirea salariului minim în domeniul construcțiilor poate afecta locurile de muncă ale persoanelor necalificate sau care desfășoară activități conexe pentru care angajatorii nu au bugetat astfel de costuri salariale.

Și bineînțeles că aceste schimbări vor duce la scăderea contribuțiilor către bugetul de stat.